Математика навколо нас
Момент сили
Моментом сили називається добуток модуля радіус вектора і модуля вектора
сили на синус кута між ними.
Момент сили використовується в механіці для проведення розрахунків, які пов’язані з
обертовим рухом твердих тіл, і дослідженням рівноваги тіл. Одним з прикладів
застосування моменту сили є дослідження рівноваги плаваючих кораблів. На
рисунку 1.4а показано корпус корабля в «кілевому» положенні, коли центр мас
корабля С і центр плавучості А лежать на одній вертикалі, яка співпадає з
вертикальною віссю симетрії корабля.
Рис. 1.4
При нахилі корабля на малий кут φ центр плавучості зміщується відносно
корабля в точку А/, залишаючись практично на тій же висоті
(рис. 1.4б). Сила, яка виштовхує
корабель, після нахилу корабля проходить через точку А/, і лінія її
дії перетинає вертикальну вісь симетрії корабля в точці М, яка називається
метацентром. Якщо метацентр лежить вище центра мас корабля, то пара сил Q і F будуть
повертати корабель в початкове положення. В цьому випадку рівновага корабля
стійка. Якщо ж метацентр М лежить нижче центру мас корабля, то пара сил Q,
F буде ще
більше відхиляти корабель від початкового положення. В цьому випадку рівновага
не стійка. Відстань h між точками С і М називається
метацентричною висотою. Якщо метацентрична висота додатна, то рівновага стійка,
якщо від’ємна – то не стійка. Чим більше h, тим
стійкіше рівновага корабля. Момент пари сил Q і F, який
повертає корабель в початкове положення, називається випрямляючим моментом.
Таким чином, використовуючи поняття синуса можна визначити момент сили.
(рис. 1.4б). Сила, яка виштовхує корабель, після нахилу корабля проходить через точку А/, і лінія її дії перетинає вертикальну вісь симетрії корабля в точці М, яка називається метацентром. Якщо метацентр лежить вище центра мас корабля, то пара сил Q і F будуть повертати корабель в початкове положення. В цьому випадку рівновага корабля стійка. Якщо ж метацентр М лежить нижче центру мас корабля, то пара сил Q, F буде ще більше відхиляти корабель від початкового положення. В цьому випадку рівновага не стійка. Відстань h між точками С і М називається метацентричною висотою. Якщо метацентрична висота додатна, то рівновага стійка, якщо від’ємна – то не стійка. Чим більше h, тим стійкіше рівновага корабля. Момент пари сил Q і F, який повертає корабель в початкове положення, називається випрямляючим моментом.
Немає коментарів:
Дописати коментар